Wednesday 16 May 2012

Pengenalan Kepada Sukatan Matapelajaran Sains Tingkatan 1


PENGENALAN

Sepert yan termaktub   dalam Polisi Pendidikan Kebangsaan, pendidikan di   Malaysia adalah suatu usaha berterusan untuk memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu supaya dapat melahirkan insan yang seimbang dan harmoni dari segi  intelek, rohani, emosi dan jasmani. Kurikulum sains sekolah rendah dan menengah dibangunkan dengan hasrat untuk menghasilkan insan yang dihasratkan.

Sebagai  sebuah  Negara  yang  sedang  melangkah  kearah  status negara maju, Malaysia perlu mewujudkan masyarakat yang saintifik dan progresif serta berilmu, yakni masyarakat yang mempunyai daya perubahan yang tinggi, memandang jauh ke hadapan, inovatif serta penyumbang kepada tamadun sains dan teknologi masa depan. Bagi mencapai hasrat ini, kita perlu membentuk warganegara kritis, kreatif dan berketerampilan yang mengamalkan budaya sains dan teknologi.

Kurikulum sains Malaysia merangkumi tiga mata pelajaran sains teras dan empat mata pelajaran sains elektif. Mata pelajaran teras adalah Sains Sekolah Rendah, Sains

Menengah Rendah dan Sains Menengah Atas. Mata pelajaran Sains Elektif ditawarkan pada Menengah Atas dan terdiri daripada Fizik, Kimia, Biologi dan Sains Tambahan.



Mata pelajaran Sains Teras untuk Sekolah rendah dan Menengah direka bentuk untuk memberi pengetahuan asas sains kepada murid, menyediakan murid supaya celik sains dan mampu mengikuti sains di peringkat menengah atas. Mata pelajaran Sains Teras untuk Menengah atas direka bentuk untuk menghasilkan murid yang celik sains, inovatif dan berupaya mengaplikasikan pengetahuan sains, membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dalam kehidupan.

Mata  pelajaran  sains  elektif  menyediakan  murid  yang  cenderung dalam bidang sains untuk melanjutkan pelajaran di bidang sains pada peringkat pra-menengah atas. Golongan   murid ini akan menceburi kerjaya dalam bidang sains dan teknologi yang  memainkan peranan dalam bidang pembangunan negara.

Setiap mata pelajaran sains dibekalkan dua dokumen iaitu sukatan pelajaran dan huraian sukatan pelajaran. Sukatan Pelajaran mengandungi tujuan, objektif dan garis panduan bagi kandungan kurikulum untuk tempoh dua tahun bagi mata pelajaran sains elektif dan lima tahun untuk mata pelajaran Sains Teras. Huraian sukatan pelajaran mengandungi maklumat kurikulum yang meliputi tujuan dan objektif kurikulum, penerangan kemahiran berfikir dan stategi berfkir, kemahiran saintifik, sikap saintifik dan nilai murni, stategi Pengajaran dan Pembelajaran dan kandungan kurikulum. Kandungan kurikulum mengandungi objektif pengajaran, cadangan aktiviti pengajaran dan hasil pembelajaran dan perbendaharaan kata.





MATLAMAT

Matlamat kurikulum sains untuk sekolah menengah adalah bertujuan untuk membekalkan murid dengan pengetahuan dan kemahiran sains dan teknologi serta membolehkan mereka menyelesaikan masalah dan  membuat  keputusan  dalam  kehidupan  seharian  berdasarkan sikap saintifik dan nilai murni

Murid yang telah mengikuti kurikulum sains sekolah menengah akan memperolehi asas   sains yang membolehkan mereka memperolehi pendidikan lanjutan dalam sains dan teknologi secara rasmi dan tidak rasmi.

Kurikulum ini juga bertujuan untuk membangunkan masyarakat yang bertanggungjawab,  dinamik  dan  berdaymaju  dengan membudayakan sains dan teknologi secara semulajadi dalam menangani pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.


OBJEKTIF


Kurikulum Sains untuk sekolah menengah membolehkan murid:


1.      Memperolehi  pengetahuan  tentang  konsep  dan  prinsip  sains serta menghubungkaitkan pengetahuan ini dengan fenomena alam semulajadi dan pengalaman harian.


2.       Memperolehi kefahaman tentang aplikasi konsep dan prinsip sains dalam bidang teknologi dan kehidupan harian.
3.       Menguasai kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir.

4.       Mengaplikasikan pengetahuan sains dan kemahiran saintifik secara kritis dan kreatif berasaskan sikap saintifik dan nilai murni dalam penyelesaian masalah dan membuat keputusan.
5.       Menangani cabaran dalam  dunia sains dan teknologi serta bersedia memberi sumbangan kepada perkembangan sains dan teknologi.
6.       Menilai maklumat mengenai sains dan teknologi dengan bijak dan berkesan.
7.       Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni.

8.       Menyedari  kepentingan  saling  hubungan  antara  kehidupan dan pengurusan alam semulajadi serta sumbernya dengan bijaksana demi kesinambungan hidup manusia sejagat.
9.       Menghargai   sumbanga sains   da teknolog terhadap pembangunan negara dan kesejahteraan manusia sejagat.
10.     Menyedari bahawa pengetahuan yang diperoleh melalui kajian sains merupakan hasil usaha manusia untuk memperoleh penerangan yang rasional tentang fenomena alam berasaskan kemampuan akal.
11.     Mewujudkan  kesedaran  ke  atas  kepentingan  kasih  sayang kepada alam sekitar dan memainkan peranan dalam pemuliharaan dan pemeliharaannya.





KEMAHIRAN SAINTIFIK

Sains mengutamakan kaedah inkuiri dan penyelesaian masalah. Dalam proses inkuiri dan menyelesaikan masalah, kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir digunakan. Kemahiran saintifik merupakan kemahiran   yan penting   untu menjalanka sebarang   aktiviti mengikukaedah  saintifik  seperti  menjalankan  eksperimen  dan projek.

Kemahiran  saintifik  terdiri  daripada  kemahiran  proses  sains  dan kemahiran manipulatif.

Kemahiran Proses Sains


Kemahiran proses sains ialah kemahiran yang membolehkan murid mempersoalkan sesuatu dan mencari jawapan secara bersistem.

Penerangan tentang setiap kemahiran proses sains diberi seperti berikut:

Memerhatikan         Menggunakan deria penglihatan, pendengaran, sentuhan, rasa atau bau untuk mengumpulkan maklumat  tentang objek dan fenomena.

Mengelaskan           Melalui pmemerhatian, mengumpulkan objek atau fenomena berdasarkan persamaan dan perbezaan.


Mengukur dan menggunakan nombor



Membuat inferens



Meramalkan








Berkomunikasi








Menggunakan perhubungan ruang dan masa


Membuat  pemerhatian  secarkuantitatif dengan menggunakan nombor dan alat berunit piawai. Pengukuran menjadikan pemerhatian lebih jitu.

Menggunakan pengumpulan data dan pengalaman lalu untuk membuat kesimpulan dan menerangkan sesuatu peristiwa.

Membuat jangkaan tentang sesuatu peristiwa berdasarkan   pemerhatian   da pengalaman yang lalu atau data yang boleh  dipercayai.



Menggunakan perkataan atau simbol

grafik seperti jadual, graf, rajah atau model untuk menerangkan tindakan, objek atau peristiwa.

Memperihalkan perubahan parameter   dengan masa.   Contohnya lokasi, arah, bentuk, saiz , isipadu, berat dan jisim.






No comments:

Post a Comment